Hallo, welkom op Frankly BI

Al een paar jaar een amateur blogger op Frankly, heb ik nu bij gebrek aan materiaal voor een 'VT' blog (vlog?) bedacht om ook maar over mijn werk te gaan schrijven. Mijn eerste bijdrage is de meest recente column die ik voor onze bedrijfscolumn site heb getypt, de oudere columns staan daaronder, latere bijdragen zullen hierboven komen. Hier gaat de eerste:

Metadata en outsourcing bij afdeling BI

Er is zoveel om en mee te doen. Er wordt alleen helaas zo weinig van teruggevonden wanneer een datawarehouse in productie is genomen. Zeker in deze moderne tijden waarbij ontwikkeling (onderhoud) en beheer bij verschillende partijen is ondergebracht. Praktijkvoorbeeld: afdeling BIC (Business Intelligence Center) levert informatie in de vorm van rapportage (BO) en tabellen voor analisten om te analyseren.

De ontwikkeling van ETL is uitbesteed aan een groot internationaal softwarehuis / system integrator(SI). Deze heeft een onderaannemer die het feitelijke werk uitvoert omdat deze ooit het datawarehouse hebben gebouwd.

De onderaannemer beschikt over alle kennis en middelen om het onderhoud uit te voeren en dus ook alle metedata. Het operationeel beheer van het datawarehouse wordt gedaan door een afdeling van het systeemhuis. Daar worden de laadscripts gedraaid en indexen onderhouden. Officieel wordt de onderaannemer aangestuurd door de 'SI' die de prioriteiten van de opdrachten bepaald en die een loket heeft waar de projecten worden gecoördineerd. Dit alles in overleg met de projectorganisatie van de telecommer (Telco).

De BIC club is een lijnorganisatie die ad hoc vragen krijgt van- en sowieso veel contact heeft met de business, zijnde de productmensen, marketing, financieel beheer en het management. Deze afdeling heeft gek genoeg niet de beschikking over de metadata van het datawarehouse en kan daar ook moeilijk vragen over beantwoord krijgen. Enerzijds omdat er gewoon weinig documentatie is en anderzijds omdat er een barrière zit tussen BIC en de mensen met de kennis: het systeemhuis.

Doordat het BIC geen zicht heeft op de planning van de onderaannemer en zij zelf regelmatig behoefte hebben aan ad-hoc aanpassingen of informatie ontstaat er wrijving en worden dingen soms dubbel uitgevoerd. Immers de interne klanten, de dataconsumenten, willen snel beschikken over hun data en gaan daarbij pragmatisch te werk. Ze geven een officiële opdract aan de 'SI' die een officiële 'change' gaat maken met een op voorhand niet duidelijke doorlooptijd én ze vragen het aan de BIC club.

Deze groep 'eigen' mensen, klantvriendelijk als ze zijn, gaan onverwijld aan het werk op een eigen database server die afslagen van data bevat uit het DWH, en leveren hun klant, zo snel ze kunnen, want behoorlijk geplaagd door het performance spook, de gewenste data in ruwe vorm. Deze BI afdeling is natuurlijk inmiddels slachtoffer van zijn eigen succes en is verantwoordelijk voor levering van bijna de helft van de informatiebehoefte van de organisatie.

De situatie is organisatorisch natuurlijk suboptimaal (sic) en zou dringend moeten worden verbeterd. Maar delen van en daardoor inzicht in met name de business-metadata, de mappings, oftewel de implementatie van de business rules zou al een grote sprong voorwaarts zijn.

Het is natuurlijk niet overal en altijd zo maar het komt erg vaak voor dat organisatorische en politieke aspecten een belemmering vormen voor de productiviteit van de BI afdeling. Daar moet natuurlijk op gehandeld worden en worden aangepakt. Een degelijke (digitale) bibliotheek met metadata kan voor veel verlichting zorgen. Ga dan niet alleen uit van de repository van je ETL tool, die is vaak niet voor raadplegen beschikbaar, maar creëer een onafhankelijke documentatieset.
Frank Harland 06-04-2007

Reacties

Populaire posts van deze blog

OTAP reloaded

What's up with roles in data management?

Boos om "BI betaalt zich bijna nooit terug" kop in Computable